In dit artikel wil ik het graag met jullie hebben over het maken van back-ups, want een back-up maken is verschrikkelijk belangrijk. Nu hoor ik veel mensen zeggen: “Ja, maar jullie doen dat toch bij Kyzoe?” Ja, dat klopt, wij maken één keer per dag een back-up, meestal ’s nachts rond 01.00 uur starten de Installatron back-ups.
Is dat dan niet genoeg?
Op zich zou je denken dat dat genoeg is maar het maken van back-ups is tegenwoordig zo gemakkelijk geworden dat we iedereen sterk aanraden om ook zelf back-ups te maken. Je kan dit doen in een cloudomgeving zoals Google Drive, OneDrive, Dropbox, maar ook in Amazon S3, Backblaze B2 en zelfs op andere servers via SFTP.
Hoe wij je site geback-upt houden
Standaard maken we één keer per dag een back-up van je website middels Installatron. We bewaren die op een andere lokatie dan waar de servers staan. Wij gebruiken hiervoor de services van Backblaze B2 De back-ups van Europese klanten van Kyzoe die op servers in Frankrijk en Duitsland draaien worden Amsterdam bewaard. Deze Installatron back-up kan je ook downloaden en de back-ups worden 10 dagen lang bewaard.
Naast de back-ups die Installatron maakt maken wij ook een back-up van de volledige machine. Deze back-ups worden door DirectAdmin gemaakt en worden ook bij Backblaze bewaard, maar we maken ook een kopie van deze files naar onze back-upservers in Finland.
Waarom dan nog zelf een back-up maken?
Laten we eerst starten met een andere vraag: Wanneer moet je back-ups maken? In onze ogen maak je voor elke update van je website een back-up. Wijzig je iets significants aan je site zoals extra pagina’s of een nieuwe look, dan maak je eerst een back-up om daarop terug te vallen als er iets fout gaat.
Heb je een webshop? Dan kies je in onze ogen best voor een back-upsysteem dat meerdere malen per dag een back-up maakt van de database en enkele malen per dag van de files op je site. Op deze manier beperk je de schade als het toch onverhoopt misloopt met een update, een wijziging of als je een fout maakt en alle files kwijtspeelt; het is niet de eerste keer dat we een wanhopige oproep krijgen.
De vraag hiernaast komt uit een Facebook groep waar we actief zijn. Dit wil je natuurlijk niet hebben bij een grote webshop. Je wilt dus een redelijk recente back-up hebben, zodat je niet voor deze soort verrassingen komt te staan.
En tegenwoordig zijn er volop mogelijkheden om zelf makkelijk een back-up te maken. We bespreken er hier drie.
3 Uitstekende back-up plug-ins
Er zijn veel back-up plug-ins voor WordPress. Wij hebben er drie uitgezocht voor je waaronder twee bekende en één iets minder bekende plug-in. Laten we van start gaan met de bekende oplossingen. Alle plug-ins hebben een gratis versie.
UpdraftPlus
Met meer dan 2 miljoen website-installaties is UpdraftPlus een van de meest vertrouwde back-up oplossingen in de WordPress wereld. Samen met een gebruiksvriendelijke interface uploadt het je back-upgegevens rechtstreeks naar cloudgebaseerde platforms zoals Google Drive, Dropbox en Amazon S3. Enkele van de back-up functies zijn:
- Ondersteunt meer cloudgebaseerde opslagplatforms dan andere back-up tools
- Ondersteunt zowel geautomatiseerde als realtime back-ups
- Sneller en gebruikt minder serverbronnen
Voordelen van UpdraftPlus:
- Kan ook je website klonen en migreren
- Je kan individuele bestanden selecteren waarvan je een back-up wilt maken
- Heeft een gratis en betaalde versie
Nadelen van UpdraftPlus:
- Prioritaire klantenondersteuning is alleen beschikbaar voor premium klanten
BackWPup
Met meer dan 8 miljoen downloads is BackWPup een populaire WordPress back-up plug-in die een back-up kan maken van uw volledige WordPress-installatie. Net als UpdraftPlus slaat BackWPup uw back-upgegevens op externe platforms zoals Dropbox en Amazon S3 op. Enkele van de back-upfuncties zijn:
- Volledige back-up van WordPress bestanden en database
- Gebruiksvriendelijk dashboard voor beginnende WordPress gebruikers
- Biedt zowel gratis als betaalde versies
- Beschikbaar met ondersteuning voor meerdere locaties
Voordelen van BackWPup
- Volledige back-up van WordPress bestanden en database
- Gebruiksvriendelijk dashboard voor beginnende WordPress gebruikers
- Biedt zowel gratis als betaalde versies
- Beschikbaar met ondersteuning voor meerdere locaties
Nadelen van BackWPup
- Hoge prijs (69 USD) van betaalde versie
XCLONER
XCloner is een eenvoudige, gratis WordPress plug-in waarmee j back-ups van je site kunt maken. Het kan “differentiële back-ups” maken die alleen bestanden bevatten die na een bepaalde datum zijn gewijzigd. Je kunt XCloner instellen om regelmatig automatische back-ups te maken. Je kunt het zelfs gebruiken om automatische back-ups te maken vóór automatische WordPress-updates.
Nadat je een back-up hebt gemaakt, kun je deze gebruiken om je website te herstellen of op een nieuwe locatie te zetten. Hiermee kun je je website dupliceren op een nieuwe host of op een nieuw domein.
XCloner is momenteel gratis. Het is echter iets technischer dan sommige andere plug-ins. Op het moment van schrijven was XCloner net overgenomen door Watchful. Dit betekent dat het mogelijk is dat de prijzen in de nabije toekomst kunnen veranderen.
Voordelen XCloner
- Gratis te gebruiken
- Veel back-up mogelijkheden (Dropbox, OneDrive, Google Drive, Backblaze B2, (s)FTP
- Automatisch updaten voordat je een update doet
- Integratie met Watchful
Nadelen XCloner
- Lastiger te configureren voor beginners
Conclusie
Er zijn nog veel meer plug-ins om je site te back-uppen. We denken aan All in one WP migration, BlogVault, Backupbuddy, WP Time Capsule en nog vele andere. Persoonlijk gebruiken wij voor het back-uppen het liefst XCloner omdat deze de mogelijkheid heeft om te backu-ppen naar veel verschillende locaties waaronder Backblaze B2 die wij standaard gebruiken. Maar voor het migreren van websites gebruiken we dan weer All in one WP migration. De tool werkt gewoon altijd voor ons.
Eigenlijk maakt het niet uit welke tool je gebruikt om te back-uppen, als je maar je backups maakt!!